Årets utgave av Oslo Ølfestival hadde ny giv og opplevdes som en helt ny festival fra fjoråret, uten at det var så lett å peke på akkurat hvorfor.
Det er tredje året Oslo Ølfestival avholdes, og i år var lokaliteten litt flyttet. Fra å tidligere vært avholdt i torget bak selve Aker Brygge, var festivalen i år på Lekteren ved inngangen til Aker Brygge. En annen ting som har blitt endret, var et enda mer solid og aktuelt fagprogram. Selv om det er forholdsvis vanlige ting som beermakers dinnere, hjemmebrygging og bryggerismakinger, var det også nye innslag å finne på programet. Selv om ikke alle avgangene hadde like mange deltagere, var festivalens Øl-tog et friskt pust for ølinteresserte. Konseptet var enkelt, guidede turer fra utested til utested der man fikk en rask innføring i forskjellige bryggeriers historier og øl.
Det kunne også merkes at bryggeriene og importørene ønsker å bruke festivalen for promotering, og for å nå ut til et litt annet publikum enn på f.eks Grunerløkka Mat- og Mikrobryggfestival. For på denne festivalen var det folk fra alle sosialestatuser, ølinteresserte, vinkjennere og folk som bare var nyskjerrige på godt øl. Og når vi først er inne på promotering, må man berømme byrået som står bak festivalen. Sjelden ser man så mye promotering for en festival som i år, med store plakater på hus, bussstopp, trikker, ja rett og slett over hele Oslo. Om/hvordan dette er lovlig med norsk lovgivning er vanskelig å si, men det er ingen tvil om at det er med å vekke nyskjerrigheten til vanlige folk.
Selv om undertegnede var heller lunken til fjorårets festival , opplevdes årets utgave av Oslo Ølfestival som en helt annen festival. Og det er egentlig litt vanskelig å skjønne hvorfor festivalen virker så mye bedre. For det er fortsatt ingen tvil om at dette er en festival som handler om å fremme Aker Brygge og Tjuvholmen, som også har vært svakheten de foregående årene. Men den nye lokaliteten, nye øleventer og bedre utvalg har vært med på å gjøre Oslo Ølfestival til en god ølfestival, der fokuset er enda mer på å gi smaksopplevelser og utfordre folks smaksløker og nyskjerrigheter. Det er fortsatt langt igjen til vår nabohovedstad i Sverige, men Oslo Ølfestival har tatt et langt steg i rett retning i årets utgave.
Høyt Skum – Jørn Idar
Denne saken ble først publisert på Ølportalen