Med glede og overraskelse fikk jeg for en tid tilbake vite at Hansa skulle lansere en IPA og et hveteøl, og tenkte at dette må jo være årets viktigste uviktige øl lansering i Norge. For hva betyr det egentlig for håndverksøl at et industribryggeri lanserer ølstiler som vanligvis assosieres med små bryggerier?
Det er ingen tvil om at de store bryggeriene merker at markedet er i endring, og ser man på salgstallene er det lett å skjønne. For mens håndverksbryggerier år etter år melder om salgsrekorder, er det generelle ølsalget med en nedgang på over 2 millioner liter de siste 12 månedene. Salget av sterkøl fortsetter å øke år etter år (over 60% det siste året, er det nedgangstider for industribryggeriene. Så de gjør selvfølgelig grep, og prøver å se hva som er sukksessen bak disse småbryggeriene.
Det er nok derfor Hansa lanserer disse nye produktene, ikke nødvendigvis fordi at de har savnet å lage en IPA, men fordi IPA er den nye pilsen. Jeg har vanskelig for å se at det kommer til å bli en stor suksess. For håndverksøl handler bare delvis om selve produktet, det handler mye om sjel. Om personligheter. Om noe ekte. Derfor mangler Hansa den viktigste ingrediensen til et godt håndverksøl, nemlig personlighet. Anheuser-Busch har skjønt det, og de eier i dag 35% av “Craft Brewers Alliance”. Dette er 3 bryggerier som jobber sammen: Kona, Widmer og Redhook. De kjøpte hele Goose Island. De kjøpte rett og slett bryggerier med en historie, en mentalitet og en personlighet. Dette er noe Hansa ikke kan oppdrive. For mens f.eks Ringnes har ølpersonligheten Sigrid Strætkvern i sitt arsenal, har ikke Hansa noen de kan sette som personlighet bak ølet.
Da Ringnes lanserte Imperial Polaris i fjor, og Superior Imperial Polaris i år, hadde de ikke bare Garret Oliver som et trekkplaster på ølet. De hadde også nevnte Sigrid som frontfigur, noe som uten tvil har vært med på å gi “konseptet” Imperial Polaris verdi og personlighet. Derfor var Imperial Polaris en av de viktigste ølnyhetene i fjor, da det var et industribryggeri som faktisk gjorde det de hadde lyst til, ikke bare lansert fordi det var et market for det. Og det er det som gjør at et håndverksøl fungerer. Fordi det er følelser bak ølet.
Når det er sagt, så har aldri Hansa sagt noe om at de nå har lansert noe håndverksøl. De har faktisk ikke kommentert ølet noen steder. Og ølet er etter sigende godt drikkende. Så hvorfor bry seg? Jeg synes det er et godt tegn, at også “industrigigantene” slenger seg med. Det betyr at markedet utvikler seg, at det som i dag blir omtalt som “spesialøl” snart bare blir omtalt som øl. Forhåpentligvis lærer også vanlige steder at øl er mer enn industriell, lys lager. Så slipper man å se Facebookoppdateringer av steder som promoterer deres nye “IPA-pils”.
Hansa Spesial IPA kommer kanskje til å bli den nye store, men om Hansa virkelig ønsker å komme noe sted med produktet må de mene det. Det virker det ikke som de gjør, noe som gjør at Hansa IPA er årets mest minst viktige ølnyhet.
Høyt Skum – Jørn Idar
Nå syns jeg du er litt streng. Jeg kan ikke se noe annet enn fordeler og positive konsekvenser av at Hansa lanserer denne «IPA»-en. Det smaker virkelig godt, og er helt klart noe jeg kan tenke meg som et hverdagsøl, jeg syns faktisk den er helt der oppe sammen med Lucky Jack og 77 Lager. Selvfølgelig brygger Hansa et øl de tror vil selge fordi de ønsker å tjene penger, men så lenge produktet faktisk er en riktig så velsmakende APA er det i hvert fall uendelig mye mer interessant enn når det kommer nok en lys lager på markedet. Se heller på dette ølet som en opplæring av lagerfolket, og at den kan være med på å lure disse ut på mikrobryggkjøret! Så, kanskje en av årets mest spennende og utdannende nyheter, med andre ord!
Nå syns jeg du er litt streng. Jeg kan ikke se noe annet enn fordeler og positive konsekvenser av at Hansa lanserer denne «IPA»-en. Det smaker virkelig godt, og er helt klart noe jeg kan tenke meg som et hverdagsøl, jeg syns faktisk den er helt der oppe sammen med Lucky Jack og 77 Lager. Selvfølgelig brygger Hansa et øl de tror vil selge fordi de ønsker å tjene penger, men så lenge produktet faktisk er en riktig så velsmakende APA er det i hvert fall uendelig mye mer interessant enn når det kommer nok en lys lager på markedet. Se heller på dette ølet som en opplæring av lagerfolket, og at den kan være med på å lure disse ut på mikrobryggkjøret! Så, kanskje en av årets mest spennende og utdannende nyheter, med andre ord!
Ja, det er mulig jeg er litt streng, og når du ser på saken skriver jeg ikke noe om smaken. Men at dette vil være en utdannende nyhet er jeg uenig i. Det holder ikke å bare gi folk en ny ølstil, og så forvente at Ola Nordmann automatisk skal skjønne hva det er.
Ja det er bra at de får et utvalg og variasjon, men det betyr ikke at folk endrer sine vaner bare fordi at de har muligheten. Til det trenger man interesse og kunnskap og ikke minst entusiasme for å vekke nyskjerrigheten, og det ser jeg ikke at Hansa har eller har noen planer om å gjøre.
Jeg skryter av Ringnes som faktisk bruker tid på å få folk til å prøve noe nytt, og prøve ting som f.eks IPA. Jeg mener Hansa har noe å lære av denne typen “markedsføring”.
Når det er sagt har Hansa for en tid tilbake inngått et samarbeid med Cask Norway, som er et firma drevet av kunnskap, entusiasme og deleglede. Så jeg blir ikke overrasket om Hansa også vil endre sine strategier, og backe nye produkter med å dele kunnskap om f.eks deres nye IPA.
Ja, det er mulig jeg er litt streng, og når du ser på saken skriver jeg ikke noe om smaken. Men at dette vil være en utdannende nyhet er jeg uenig i. Det holder ikke å bare gi folk en ny ølstil, og så forvente at Ola Nordmann automatisk skal skjønne hva det er.
Ja det er bra at de får et utvalg og variasjon, men det betyr ikke at folk endrer sine vaner bare fordi at de har muligheten. Til det trenger man interesse og kunnskap og ikke minst entusiasme for å vekke nyskjerrigheten, og det ser jeg ikke at Hansa har eller har noen planer om å gjøre.
Jeg skryter av Ringnes som faktisk bruker tid på å få folk til å prøve noe nytt, og prøve ting som f.eks IPA. Jeg mener Hansa har noe å lære av denne typen “markedsføring”.
Når det er sagt har Hansa for en tid tilbake inngått et samarbeid med Cask Norway, som er et firma drevet av kunnskap, entusiasme og deleglede. Så jeg blir ikke overrasket om Hansa også vil endre sine strategier, og backe nye produkter med å dele kunnskap om f.eks deres nye IPA.
Dette er en veldig interessant diskusjon, og du peker på mye riktig her. Det er liten tvil om at Hansa prøver å nå inn på et marked de til nå har stått utenfor, og hvis disse ølene blir en suksess, kan vi nok forvente enda mer. Hvis disse ølene er mer enn rein markedsstrategi fra Hansa, ønsker jeg det ikke annet enn velkomment. Men jeg tror ikke det.
Jeg er grunnleggende skeptisk til store aktører som MÅ fortelle forbrukerne at dette er ekte vare, det får meg alltid til å lure på hvorfor det er så viktig å understreke akkurat dette. Det finnes, for å si det sånn, mye hjemmelaget syltetøys og tull på markedet. (Hansa har kanskje ikke sagt det høyt, men de har nå vitterlig skrevet EKTE HÅNDVERK med store bokstaver på boksen, så det er liten tvil om at de markedsansvarlige hos Hansa vet hva dette handler om. Jeg har forresten skrevet om temaet her: http://godtiglasset.wordpress.com/2013/09/17/behagelig-overraskelse-fra-hansa/)
Hansa IPA er en fin drikke- og matøl, for all del, men det er faktisk ikke en IPA, men heller en fint humlet pale ale, og dette er noe av det jeg finner problematisk: IPA er som du skriver den nye pilsen, og det vil Hansa selvfølgelig være en del av. Det vil forundre meg om ikke også Ringnes kommer med noe lignende snart, for jeg tror at dinosaurene er i ferd med å våkne og se hva som skjer. Problemet er at forbrukerne blir lurt, og at Hansa IPA kan komme til å bli den mest solgte “håndverksølen” i Norge. Ølmenigheten i Norge er ikke så stor, og det kan godt tenkes at en IPA fra Hansa stjeler tilbake deler av markedsandelene de til nå har tapt (og det er vel også det som er meningen?).
Dette er en veldig interessant diskusjon, og du peker på mye riktig her. Det er liten tvil om at Hansa prøver å nå inn på et marked de til nå har stått utenfor, og hvis disse ølene blir en suksess, kan vi nok forvente enda mer. Hvis disse ølene er mer enn rein markedsstrategi fra Hansa, ønsker jeg det ikke annet enn velkomment. Men jeg tror ikke det.
Jeg er grunnleggende skeptisk til store aktører som MÅ fortelle forbrukerne at dette er ekte vare, det får meg alltid til å lure på hvorfor det er så viktig å understreke akkurat dette. Det finnes, for å si det sånn, mye hjemmelaget syltetøys og tull på markedet. (Hansa har kanskje ikke sagt det høyt, men de har nå vitterlig skrevet EKTE HÅNDVERK med store bokstaver på boksen, så det er liten tvil om at de markedsansvarlige hos Hansa vet hva dette handler om. Jeg har forresten skrevet om temaet her: http://godtiglasset.wordpress.com/2013/09/17/behagelig-overraskelse-fra-hansa/)
Hansa IPA er en fin drikke- og matøl, for all del, men det er faktisk ikke en IPA, men heller en fint humlet pale ale, og dette er noe av det jeg finner problematisk: IPA er som du skriver den nye pilsen, og det vil Hansa selvfølgelig være en del av. Det vil forundre meg om ikke også Ringnes kommer med noe lignende snart, for jeg tror at dinosaurene er i ferd med å våkne og se hva som skjer. Problemet er at forbrukerne blir lurt, og at Hansa IPA kan komme til å bli den mest solgte “håndverksølen” i Norge. Ølmenigheten i Norge er ikke så stor, og det kan godt tenkes at en IPA fra Hansa stjeler tilbake deler av markedsandelene de til nå har tapt (og det er vel også det som er meningen?).
Jeg er glad for at de store bryggeriene begynner å ta denne typen øl på alvor, og at Hansa IPA etter sigende er mange hakk bedre enn Aass sin Gourmetserie som ble lansert for noen år tilbake siden.
Men som du sier kan jo Hansa IPA bli det mest solgte håndverksølet i Norge, det kan hverken føles rett eller ok for ølentusiaster eller ekte håndverksbryggere?
Man ser samme i USA med merkes som Blue Moon og Shock Top som markedsføres som “craftbeer”, men som er brygget av gigantene MillerCoors og AB-Inbev.
(http://www.businessweek.com/articles/2013-08-08/blue-moon-vs-dot-craft-beer-rivals-millercoors-strikes-back)
Jeg er spent på å se på hvordan dette utvikler seg, både med Hansa og som du sier med andre store bryggerier. Det er en stor endring i øl-Norge for tiden, og de neste 5 årene kommer til å bli veldig veldig spennende.
Jeg er glad for at de store bryggeriene begynner å ta denne typen øl på alvor, og at Hansa IPA etter sigende er mange hakk bedre enn Aass sin Gourmetserie som ble lansert for noen år tilbake siden.
Men som du sier kan jo Hansa IPA bli det mest solgte håndverksølet i Norge, det kan hverken føles rett eller ok for ølentusiaster eller ekte håndverksbryggere?
Man ser samme i USA med merkes som Blue Moon og Shock Top som markedsføres som “craftbeer”, men som er brygget av gigantene MillerCoors og AB-Inbev.
(http://www.businessweek.com/articles/2013-08-08/blue-moon-vs-dot-craft-beer-rivals-millercoors-strikes-back)
Jeg er spent på å se på hvordan dette utvikler seg, både med Hansa og som du sier med andre store bryggerier. Det er en stor endring i øl-Norge for tiden, og de neste 5 årene kommer til å bli veldig veldig spennende.
Tror du tar feil her JI, dessverre… IPA er kanskje den nye pilsen, men for folk flest kommer ikke det til å skje med det første, og hvis det skjer så blir det med dumbed down øl som Hansa IPA. (Ølet er ikke dårlig, det er bare ikke IPA.) Bare tenk tilbake på hva som har skjedd med Pils. Det tok hundre år før pils, eller “pils”, tok full kontroll i Norge, og da med noe halvkjipt noe som ikke kan sammenliknes med originalen. Det har med pris å gjøre, og folks betalingsvilje. I starten er viljen høy, for da er det kult, men når det blir så vanlig at alle skal ha det, da forsvinner betalingsviljen. Når Patricks Pub i KRS for en stund siden serverte NØ Pils og CB Pils til samme pris valgte veldig mange NØ, men når prisen er normal (les: høyere) vil de fleste velge vekk kvaliteten. Fordi de er fornøyd med det halvkjipe. Akkurat det samme som skjer med ost (Norvegia er et stjerneeksempel), kylling (Stange-kylling), skinke (Parma osv), vin (tre-liters kartongvin) osv osv osv.
Jeg tror faktisk heller at Hansa IPA, og til dels Hvete, er de viktigste nyhetene fra norske bryggerier i år, spesielt sett fra et nerdenivå. Det vil åpne opp for at flere tør ta sjansen på noe ukjent, nettopp fordi det er så tilgjengelig, i kjent emballasje, i kjent design og fra et kjent bryggeri. Og ikke minst, prisen er meget fordelaktig.
Imperial og Superior er flotte øl, men vil nok bli noe vi nerdene setter pris på og som ikke når skikkelig ut til menigmann, og ihvertfall ikke vil medføre noe særlig oppmerksomhet blant menigmann. Så sant ikke Superior blir det eneste ølet i de store avis-testene av juleøl som får seks på terningen og det ikke blir noen femmere. Men selv det vil nok ikke medføre noe “skred”, da volumet av ølet neppe er stort nok til å gjøre noen stor forskjell.
Når det gjelder Coors Blue Moon så tror jeg det var helt riktig av dem å ikke markedsføre det som et Coors øl. Både fordi Coors er kjent for å lage noe som er rimelig likt vann, og fordi det ville medført vansker med å få Budweiser- og Miller-homeboys til å velge merket. Og Blue Moon er ikke halvgærn den heller, ihvertfall ikke hvis man sammenlikner med det vanlige skvipet fra BMC.
Grans forsøkte seg på noe liknende med Lade Gaard, men det ble så halvveis og til dels dårlig at det aldri kunne bli noen suksess, samt at de begrenset alt til Rema-butikkene.
Godt mulig jeg har feil Yngvar, jeg deler bare mine meninger og de er jo ikke absolutte.
IPA er kanskje ikke den nye pilsen, for som du sier er nok ikke folk flest interessert i hva de heller i glasset. Her er det snakk om tradisjon og vane, derfor vil hovedandelen av øldrikkere ikke gå bort fra pils.
Det jeg reagerer på er at Hansa markedsfører dette som “Ekte håndverk”, som for de som har laget “ekte håndverksøl” fra starten må føles veldig urettferdig. Jeg har forøvrig ikke så mye til overs for Lade Gaard serien heller, som også er et produkt som er markedsført som en løgn.
Men er det greit? Skal man akseptere at en stor aktør skal komme å “melke” et market som andre har jobbet knallhardt med i mange år for å få aksept for?
Jo, det kommer nok til å konvertere flere Ola Nordmenn over til ekte håndverksøl, men de blir jo løyet til.
Jeg synes heller ikke det er greit at det skjer når det kommer til mat heller, derfor skriver jeg innlegg som dette fordi jeg mener det er galt og at det er galt at det blir akseptert.
Jeg synes ikke det er greit på noen plan, men så jobber ikke jeg med markedsføring heller.
Tror du tar feil her JI, dessverre… IPA er kanskje den nye pilsen, men for folk flest kommer ikke det til å skje med det første, og hvis det skjer så blir det med dumbed down øl som Hansa IPA. (Ølet er ikke dårlig, det er bare ikke IPA.) Bare tenk tilbake på hva som har skjedd med Pils. Det tok hundre år før pils, eller “pils”, tok full kontroll i Norge, og da med noe halvkjipt noe som ikke kan sammenliknes med originalen. Det har med pris å gjøre, og folks betalingsvilje. I starten er viljen høy, for da er det kult, men når det blir så vanlig at alle skal ha det, da forsvinner betalingsviljen. Når Patricks Pub i KRS for en stund siden serverte NØ Pils og CB Pils til samme pris valgte veldig mange NØ, men når prisen er normal (les: høyere) vil de fleste velge vekk kvaliteten. Fordi de er fornøyd med det halvkjipe. Akkurat det samme som skjer med ost (Norvegia er et stjerneeksempel), kylling (Stange-kylling), skinke (Parma osv), vin (tre-liters kartongvin) osv osv osv.
Jeg tror faktisk heller at Hansa IPA, og til dels Hvete, er de viktigste nyhetene fra norske bryggerier i år, spesielt sett fra et nerdenivå. Det vil åpne opp for at flere tør ta sjansen på noe ukjent, nettopp fordi det er så tilgjengelig, i kjent emballasje, i kjent design og fra et kjent bryggeri. Og ikke minst, prisen er meget fordelaktig.
Imperial og Superior er flotte øl, men vil nok bli noe vi nerdene setter pris på og som ikke når skikkelig ut til menigmann, og ihvertfall ikke vil medføre noe særlig oppmerksomhet blant menigmann. Så sant ikke Superior blir det eneste ølet i de store avis-testene av juleøl som får seks på terningen og det ikke blir noen femmere. Men selv det vil nok ikke medføre noe “skred”, da volumet av ølet neppe er stort nok til å gjøre noen stor forskjell.
Når det gjelder Coors Blue Moon så tror jeg det var helt riktig av dem å ikke markedsføre det som et Coors øl. Både fordi Coors er kjent for å lage noe som er rimelig likt vann, og fordi det ville medført vansker med å få Budweiser- og Miller-homeboys til å velge merket. Og Blue Moon er ikke halvgærn den heller, ihvertfall ikke hvis man sammenlikner med det vanlige skvipet fra BMC.
Grans forsøkte seg på noe liknende med Lade Gaard, men det ble så halvveis og til dels dårlig at det aldri kunne bli noen suksess, samt at de begrenset alt til Rema-butikkene.
Godt mulig jeg har feil Yngvar, jeg deler bare mine meninger og de er jo ikke absolutte.
IPA er kanskje ikke den nye pilsen, for som du sier er nok ikke folk flest interessert i hva de heller i glasset. Her er det snakk om tradisjon og vane, derfor vil hovedandelen av øldrikkere ikke gå bort fra pils.
Det jeg reagerer på er at Hansa markedsfører dette som “Ekte håndverk”, som for de som har laget “ekte håndverksøl” fra starten må føles veldig urettferdig. Jeg har forøvrig ikke så mye til overs for Lade Gaard serien heller, som også er et produkt som er markedsført som en løgn.
Men er det greit? Skal man akseptere at en stor aktør skal komme å “melke” et market som andre har jobbet knallhardt med i mange år for å få aksept for?
Jo, det kommer nok til å konvertere flere Ola Nordmenn over til ekte håndverksøl, men de blir jo løyet til.
Jeg synes heller ikke det er greit at det skjer når det kommer til mat heller, derfor skriver jeg innlegg som dette fordi jeg mener det er galt og at det er galt at det blir akseptert.
Jeg synes ikke det er greit på noen plan, men så jobber ikke jeg med markedsføring heller.
Hei
Hansa har eksistert siden 1891 så at du omtaler det som et bryggeri uten historie er litt merkelig…
Et du mener at ingen som arbeider for Hansa har personlighet, sjel eller er «ekte» er smått provoserende! Jeg har arbeidet for Hansa i snart 20 år, på laboratoriet og i selve bryggeriet og jeg kan bekrefte at de om jobber der har sin egen personlighet, de har en sjel og arbeidsdagen deres er svært reell og ekte.
At Anheuser Busch kjøper seg opp inne «Håndverksøl» gir dem vel ikke noe mer historie, sjel eller personlighet enn før, det betyr vel bare at de har penger og at de ser på det som en lønnsom investering? For øvrig er Goose Island volummessig ett større bryggeri enn Hansa og like automatisert og industrialisert. Hvorfor er det de lager håndverk og det Hansa lager industri?
Folk må selvfølgelig få like hva de vil, men man kan faktisk like noe uten å måtte rakke ned på noe annet.
Selvfølgelig har Hansa lansert Spesial serien fordi vi tror det er et marked for det, en forutsetning for å kunne drive et bryggeri (som alle andre konkurranseutsatte bedrifter) er at man tjener penger.
At vi ikke har lyst til å brygge noe annet enn Pils er din påstand og får stå for din regning.
Ditt utsagn om at vi ikke «har følelser bak ølet» er ganske nedlatende og arrogant ovenfor alle de menneskene som har sin arbeidsdag på Hansa. Kjenner du alle disse menneskene og kan bekrefte at ingen av dem har noen følelser for produktet de lager?
De tilbakemeldinger vi har fått hittil tyder på at «folk flest» liker IPA og Hvete. Produktene er ikke kun ment for spesielt interesserte men for folk som gjerne vil prøve noe annet enn Pils til en OK pris og med god tilgjengelighet. At bloggere og «ølkjennere» finner dette så truende og for enhver pris må rakke ned på Hansa og våre produkter (ofte uten å ha smakt de) synes jeg er merkelig…
God kveld Calle, og takk for din tilbakemelding.
Først vil jeg beklage om du ser på dette som et angrep på Hansa´s ansatte, det er ikke min intensjon. Hansa er et tradisjonsrik bryggeri som har vært med lenge, og de jeg har møtt fra Hansa ved forskjellige anledninger har vært veldig hyggelige å omgjenges. Jeg mener ikke noe negativt om Hansa`s ansatte eller dere som personer, med unntak av at jeg tydligvis har veldig andre meninger og verdier enn de som skriver ordene på baksiden av Hansa IPA.
Det jeg prøver å formidle er det jeg oppfatter som falsk markedsføring, en markedsføring som nok kan føles urettferdig for håndverksbryggeriene i Norge som har lagt ned enormt med tid og energi på å skape begrepet og åpnet markedet for andre ølstiler en de som var tilgjengelig da det kun var store industribryggerier her til lands. IPA er et eksempel på en slik stil.
Jeg har berømmet Ringnes i dette innlegget for deres jobb med Polaris-ølet de lanserte, der de var på festivaler og arrangementer for å støtte opp og lære “folk flest” om de forskjellige alternativene som er på markedet i dag og de smaker de tilbyr. Det handler selvfølgelig også om salg, men det viser at det er villighet for å være med å utvikle et market, ikke bare nyte godene av andres harde arbeid.
Jeg har ikke sett Hansa gjort det samme i lanseringen av Spesial-serien, og det er akkurat det som i mine øyne skiller upersonlig industri fra “ekte håndverk”.
Og det er kanskje en del av sakens utfording, hva er egentlig håndverksbryggeri og håndverksøl? Som du sier er det håndverksbryggerier i USA som er større enn norske bryggerier, så hva betyr det egentlig?
I Norge er det meget dårlig definert, og om man skal følge Bryggeriforeningens mål for mikrobryggeri så er ikke Nøgne Ø et mikrobryggeri pr definisjon.
For meg er et håndverksbryggeri noen som brenner for det de gjør, for sine kolleger og for å fremme godt øl. Dette kan jeg med hånden på hjerte ikke si å ha sett Hansa gjøre i denne sammenhengen, og derfor synes jeg ikke Hansa IPA er “Ekte håndverk” som de reklamerer om.
Jeg har også forståelse at min mening ikke er delt av alle ølskribenter og ølkjennere, men det er tross alt min mening og det har tilsynelatende skapt en debatt for og i mot som jeg mener er sunn og nødvendig. Så at denne gruppen konsumenter som “for enhver pris må rakke ned på Hansa og våre produkter” er nok ikke korrekt forholdene tatt i betraktning. Debatten som har kjørt på Facebook er til tider veldig engasjert, du kan lese både positive og negative ting om både Hansa og meg her:
https://www.facebook.com/HoytSkum/posts/557757330956072
Jeg håper at Hansa gjør mine meninger til skamme og virkelig støtter opp om håndverksindustrien gjennom å opplyse flere om de variasjoner man finner i smaker, ølstiler og bryggerier. Jeg venter på å bli overbevist, frem til da har jeg ingen problemer med å forsvare mine meninger og holdninger i denne saken.
Grattis med ein typeriktig og absolutt drikkbar lågalkohol ipa!
Når store kommersielle aktørar kjem inn på nisjene til oss meir kvalitetsorienterte, er me alltid litt redde. Redde for kva? For at dei store vil informera Ola & Kari om den sjangeren? At der vil koma Ipa testar i VG? Som dei små bryggeria vil vinna og derved få tiltrengt markedsføring?
Som kunde av Hansa Borg i 15 år, har me sjølvsagt respekt for bedriften og dei store utfordringar einkvar aktør har i dag som skal forsvara seg i konkurransen mot store internasjonale bryggeri.
-Mens me har Hansa på tråden her (og takk for det!) så lurar eg på kvifor de er så passive i Bryggeriforeningen. Bortsett fra Aass som køyrde eit lite løp for eit par år sidan, er de jo fullstendig tafatte. Nokon slappe brev frå foreinga forsterkar berre dette inntrykket.
Som bryggeri er de jo ganske mange, representerar sterke lokalmiljø, industrihistorie samt i sum mange arbeidsplassar.
I tillegg har øl(u?)kulturen eit sterkt fotfeste i folket. Ola & Kari vil ha øl! Folket er på dykkar side!
Så kvifor så tafatte overfor myndigheitene; les Helsedirektoratet med sine 2-3 fanatikarar som får lov til å overkøyra dykk til dei grader? Bryggeriforeningen er så passiv at den aksepterar forbod mot informasjon om kva bedriften produserar, er det mogeleg å vera så tafatt Nome? Det står jo palle på palle med øl på Rimi så kvifor akseptera at det er “ulovleg markedsføring” om de skriv produktnavn på heimesida?
Det skulle ha vore franske vinbønder som fekk forbod mot å presentera vinen sin på heimesida!
Ny regjering, nye tankar, opp av sofaen og få rydda opp i fanatikarane si leikegrind!!
Hei
Hansa har eksistert siden 1891 så at du omtaler det som et bryggeri uten historie er litt merkelig…
Et du mener at ingen som arbeider for Hansa har personlighet, sjel eller er «ekte» er smått provoserende! Jeg har arbeidet for Hansa i snart 20 år, på laboratoriet og i selve bryggeriet og jeg kan bekrefte at de om jobber der har sin egen personlighet, de har en sjel og arbeidsdagen deres er svært reell og ekte.
At Anheuser Busch kjøper seg opp inne «Håndverksøl» gir dem vel ikke noe mer historie, sjel eller personlighet enn før, det betyr vel bare at de har penger og at de ser på det som en lønnsom investering? For øvrig er Goose Island volummessig ett større bryggeri enn Hansa og like automatisert og industrialisert. Hvorfor er det de lager håndverk og det Hansa lager industri?
Folk må selvfølgelig få like hva de vil, men man kan faktisk like noe uten å måtte rakke ned på noe annet.
Selvfølgelig har Hansa lansert Spesial serien fordi vi tror det er et marked for det, en forutsetning for å kunne drive et bryggeri (som alle andre konkurranseutsatte bedrifter) er at man tjener penger.
At vi ikke har lyst til å brygge noe annet enn Pils er din påstand og får stå for din regning.
Ditt utsagn om at vi ikke «har følelser bak ølet» er ganske nedlatende og arrogant ovenfor alle de menneskene som har sin arbeidsdag på Hansa. Kjenner du alle disse menneskene og kan bekrefte at ingen av dem har noen følelser for produktet de lager?
De tilbakemeldinger vi har fått hittil tyder på at «folk flest» liker IPA og Hvete. Produktene er ikke kun ment for spesielt interesserte men for folk som gjerne vil prøve noe annet enn Pils til en OK pris og med god tilgjengelighet. At bloggere og «ølkjennere» finner dette så truende og for enhver pris må rakke ned på Hansa og våre produkter (ofte uten å ha smakt de) synes jeg er merkelig…
God kveld Calle, og takk for din tilbakemelding.
Først vil jeg beklage om du ser på dette som et angrep på Hansa´s ansatte, det er ikke min intensjon. Hansa er et tradisjonsrik bryggeri som har vært med lenge, og de jeg har møtt fra Hansa ved forskjellige anledninger har vært veldig hyggelige å omgjenges. Jeg mener ikke noe negativt om Hansa`s ansatte eller dere som personer, med unntak av at jeg tydligvis har veldig andre meninger og verdier enn de som skriver ordene på baksiden av Hansa IPA.
Det jeg prøver å formidle er det jeg oppfatter som falsk markedsføring, en markedsføring som nok kan føles urettferdig for håndverksbryggeriene i Norge som har lagt ned enormt med tid og energi på å skape begrepet og åpnet markedet for andre ølstiler en de som var tilgjengelig da det kun var store industribryggerier her til lands. IPA er et eksempel på en slik stil.
Jeg har berømmet Ringnes i dette innlegget for deres jobb med Polaris-ølet de lanserte, der de var på festivaler og arrangementer for å støtte opp og lære “folk flest” om de forskjellige alternativene som er på markedet i dag og de smaker de tilbyr. Det handler selvfølgelig også om salg, men det viser at det er villighet for å være med å utvikle et market, ikke bare nyte godene av andres harde arbeid.
Jeg har ikke sett Hansa gjort det samme i lanseringen av Spesial-serien, og det er akkurat det som i mine øyne skiller upersonlig industri fra “ekte håndverk”.
Og det er kanskje en del av sakens utfording, hva er egentlig håndverksbryggeri og håndverksøl? Som du sier er det håndverksbryggerier i USA som er større enn norske bryggerier, så hva betyr det egentlig?
I Norge er det meget dårlig definert, og om man skal følge Bryggeriforeningens mål for mikrobryggeri så er ikke Nøgne Ø et mikrobryggeri pr definisjon.
For meg er et håndverksbryggeri noen som brenner for det de gjør, for sine kolleger og for å fremme godt øl. Dette kan jeg med hånden på hjerte ikke si å ha sett Hansa gjøre i denne sammenhengen, og derfor synes jeg ikke Hansa IPA er “Ekte håndverk” som de reklamerer om.
Jeg har også forståelse at min mening ikke er delt av alle ølskribenter og ølkjennere, men det er tross alt min mening og det har tilsynelatende skapt en debatt for og i mot som jeg mener er sunn og nødvendig. Så at denne gruppen konsumenter som “for enhver pris må rakke ned på Hansa og våre produkter” er nok ikke korrekt forholdene tatt i betraktning. Debatten som har kjørt på Facebook er til tider veldig engasjert, du kan lese både positive og negative ting om både Hansa og meg her:
https://www.facebook.com/HoytSkum/posts/557757330956072
Jeg håper at Hansa gjør mine meninger til skamme og virkelig støtter opp om håndverksindustrien gjennom å opplyse flere om de variasjoner man finner i smaker, ølstiler og bryggerier. Jeg venter på å bli overbevist, frem til da har jeg ingen problemer med å forsvare mine meninger og holdninger i denne saken.
Grattis med ein typeriktig og absolutt drikkbar lågalkohol ipa!
Når store kommersielle aktørar kjem inn på nisjene til oss meir kvalitetsorienterte, er me alltid litt redde. Redde for kva? For at dei store vil informera Ola & Kari om den sjangeren? At der vil koma Ipa testar i VG? Som dei små bryggeria vil vinna og derved få tiltrengt markedsføring?
Som kunde av Hansa Borg i 15 år, har me sjølvsagt respekt for bedriften og dei store utfordringar einkvar aktør har i dag som skal forsvara seg i konkurransen mot store internasjonale bryggeri.
-Mens me har Hansa på tråden her (og takk for det!) så lurar eg på kvifor de er så passive i Bryggeriforeningen. Bortsett fra Aass som køyrde eit lite løp for eit par år sidan, er de jo fullstendig tafatte. Nokon slappe brev frå foreinga forsterkar berre dette inntrykket.
Som bryggeri er de jo ganske mange, representerar sterke lokalmiljø, industrihistorie samt i sum mange arbeidsplassar.
I tillegg har øl(u?)kulturen eit sterkt fotfeste i folket. Ola & Kari vil ha øl! Folket er på dykkar side!
Så kvifor så tafatte overfor myndigheitene; les Helsedirektoratet med sine 2-3 fanatikarar som får lov til å overkøyra dykk til dei grader? Bryggeriforeningen er så passiv at den aksepterar forbod mot informasjon om kva bedriften produserar, er det mogeleg å vera så tafatt Nome? Det står jo palle på palle med øl på Rimi så kvifor akseptera at det er “ulovleg markedsføring” om de skriv produktnavn på heimesida?
Det skulle ha vore franske vinbønder som fekk forbod mot å presentera vinen sin på heimesida!
Ny regjering, nye tankar, opp av sofaen og få rydda opp i fanatikarane si leikegrind!!
Dette var en meningsløs artikkel. Her gjøres noe positivt til noe negativt. At de tradisjonelle bryggeriene kommer med nye øltyper er jo utelukkende positivt. Det gir mer bevisthet om øl og øltyper for et bredere publikum.
Hansa lanserer et godt øl. Ros dem for det.
Det var dumt du føler det slik, men meningsløs føler jeg ikke den er. Jeg synes ikke det er greit at de markedsfører dette som ekte håndverk, jeg finner det faktisk litt provoserende. Bare fordi industrigiganter (les i norsk standard) til tider lager industriprodukter med en packaging som fremstiller det som noe annet, gjør det ikke mer ok. Det er langt fra utelukkende possitivt at industribryggerienene gjør slik marketing, og at folk tar det for god fisk.
Når det kommer til smak er ikke det fokus på det i det hele tatt i denne artikkelen, så det er ikke noe å kommentere på heller føler jeg. Men dette er jo mine meninger, så får man vurdere det utifra det. Slik som man også gjør med de kommentarene som legges inn.
Dette var en meningsløs artikkel. Her gjøres noe positivt til noe negativt. At de tradisjonelle bryggeriene kommer med nye øltyper er jo utelukkende positivt. Det gir mer bevisthet om øl og øltyper for et bredere publikum.
Hansa lanserer et godt øl. Ros dem for det.
Det var dumt du føler det slik, men meningsløs føler jeg ikke den er. Jeg synes ikke det er greit at de markedsfører dette som ekte håndverk, jeg finner det faktisk litt provoserende. Bare fordi industrigiganter (les i norsk standard) til tider lager industriprodukter med en packaging som fremstiller det som noe annet, gjør det ikke mer ok. Det er langt fra utelukkende possitivt at industribryggerienene gjør slik marketing, og at folk tar det for god fisk.
Når det kommer til smak er ikke det fokus på det i det hele tatt i denne artikkelen, så det er ikke noe å kommentere på heller føler jeg. Men dette er jo mine meninger, så får man vurdere det utifra det. Slik som man også gjør med de kommentarene som legges inn.
OK, meningsløs er kanskje å ta litt i. Poenget mitt er snarere at jeg ikke forstår den ensidige negativiteten.
Du fremstiller det som om det er mer håndverk bak ølet når det er mer image og hype rundt det. Det er det selvsagt ikke. Det er smak og kvalitet som avgjør om det er godt håndverk. Så hvorfor skriver du ikke om det? Det er ikke mer håndverk eller personlighet bak et øl bare fordi det er produsert i et annet land eller i mindre kjeler.
Jeg forstår deg slik at du ikke liker at spesialøl alminneliggjøres. At de med dette tar vekk noe av mystikken. Sånn sett er det største problemet med ølet til Hansa at det faktisk er ganske bra.
Det er en evig konkurranse, og spesialbryggerienes marked ligger i nyskapning og særegenhet. De må fornye seg og skape nye historier. Og det er bra for alle øldrikkere. Det gir markedet dynamikk og ølbloggere mye å skrive om.
OK, meningsløs er kanskje å ta litt i. Poenget mitt er snarere at jeg ikke forstår den ensidige negativiteten.
Du fremstiller det som om det er mer håndverk bak ølet når det er mer image og hype rundt det. Det er det selvsagt ikke. Det er smak og kvalitet som avgjør om det er godt håndverk. Så hvorfor skriver du ikke om det? Det er ikke mer håndverk eller personlighet bak et øl bare fordi det er produsert i et annet land eller i mindre kjeler.
Jeg forstår deg slik at du ikke liker at spesialøl alminneliggjøres. At de med dette tar vekk noe av mystikken. Sånn sett er det største problemet med ølet til Hansa at det faktisk er ganske bra.
Det er en evig konkurranse, og spesialbryggerienes marked ligger i nyskapning og særegenhet. De må fornye seg og skape nye historier. Og det er bra for alle øldrikkere. Det gir markedet dynamikk og ølbloggere mye å skrive om.
God tilbakemelding Per Kristian.
Jeg synes det er litt merkeling at du forstår meg på den måten at jeg ikke liker at spesialøl alminneliggjøres, når jeg har skrevet et helt avsnitt om Norges største bryggeri sitt spesialøl?
Og jeg skriver ofte om mine meninger om smak og kvalitet, mye oftere enn når jeg tar for meg tvilsom marketing slik som dette.
God tilbakemelding Per Kristian.
Jeg synes det er litt merkeling at du forstår meg på den måten at jeg ikke liker at spesialøl alminneliggjøres, når jeg har skrevet et helt avsnitt om Norges største bryggeri sitt spesialøl?
Og jeg skriver ofte om mine meninger om smak og kvalitet, mye oftere enn når jeg tar for meg tvilsom marketing slik som dette.
Personlighet og sjel? Synes dette smaker av snobberi! Når jeg drikker øl vil jeg ha et godt øl som smaker. Om det har sjel eller personlighet kan jeg ikke si er med i bildet. Nå har det gått en tid siden Hansas IPA kom på markedet. Vi kan glede oss over alle mikrobryggeriene og smaksvariantene. For meg er IPA det jeg oftest gleder min gane. Hansa sin IPA har etter hvert blitt av mine favoritter. Om det har sjel….ikke vet jeg, men godt øl er det.
Personlighet og sjel? Synes dette smaker av snobberi! Når jeg drikker øl vil jeg ha et godt øl som smaker. Om det har sjel eller personlighet kan jeg ikke si er med i bildet. Nå har det gått en tid siden Hansas IPA kom på markedet. Vi kan glede oss over alle mikrobryggeriene og smaksvariantene. For meg er IPA det jeg oftest gleder min gane. Hansa sin IPA har etter hvert blitt av mine favoritter. Om det har sjel….ikke vet jeg, men godt øl er det.
Hei Ørnulf.
Snobberi vil jeg ikke si at det er. Jeg kommenterte ikke på smak, duft eller kvalitet ved dette innlegget. Det var rettet mot de markedsansvarlige som proklamerte det som “EKTE HÅNDVERK” til tross for at det hendene har vært mest opptatt med er å trykke på knapper. Det folk forbinder med håndverksøl er fra små bryggerier, og dette er de store bryggeriene klare over. Som jeg skriver synes jeg det er et godt tegn at en av “bryggegigantene” i Norge lager et øl som dette, det viser at de som er så inderlig mye mindre er inne på et spor som er helt rett for utviklingen i øl-Norge!
Å påstå de er mest opptatt av med å “trykke på knapper” hos de “store” bryggeriene svært nedlatende ovenfor de som jobber der.
Håndverk kan defineres som en “produksjonsform som krever manuelt arbeid og fagkunnskap”.
Jeg kan love deg at det utføres manuelt arbeid også på de “store” bryggeriene i Norge og det er heller ikke mangel på fagkunnskap.
Er det ikke håndverk om en snekker bruker en spikerpistol heller enn å banke inn hver spiker manuelt? Er det ikke fagkunnskapen hans som teller?
I mange små bryggerier er det sikkert flere manuelle operasjoner, men er kvaliteten på ølet proporsjonalt med antall manuelle operasjoner?
Hvis du skulle ha byttet ut det elektriske anlegget i huset ditt ville du gått til et firma hvor sjefen har mesterbrev og de ansatte fagbrev
eller ville du spurt en kompis som egentlig er antropolog men praktisk anlagt og som kobler litt ledninger på fritida?
Dessuten gjør han jo alt uten bruk av maskiner og uten å “trykke på knapper” så derfor er det mere “ekte” håndverk??
Er det håndverk bare det er nok manuelle operasjoner til tross for at man ender opp med å selge øl på 6,5% alkohol i dagligvarehandelen…?
Er det håndverk hvis snekkeren gjør alt manuelt men du ender opp med råte i taket på grunn av feil etterisolering?
Hei igjen Calle.
Dette er en tilbakevendende diskusjon, om et tema og uttrykk som ikke er definert. Det er ikke noen definisjon av håndverksbryggeri, mikrobryggeri etc i Norge, dermed blir det folks oppfatning og mening som diskuteres. Og da er det ikke mulig å komme til et absolutt svar.
Se kommentaren fra Anders allerede tilbake i 2010: http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Kunstbrygg.wikieditish
Dere som er ansatt i HansaBorg, og i de andre industrielle bryggeriene i Norge har kunnskap godt over den jevne, uutdannede brygger som måtte jobbe hos de små håndverksbryggeriene, noe annet har jeg aldri hevdet. Hvordan kan dere ellers lage et nytt produkt som dette, som selger mer enn den totale årproduksjonen til majoriteten av håndverksbryggerier?
Bransjen trenger en profesjonalisering slik at man får opp den generelle kunnskapen hos håndverksbryggerier (om f.eks kalkulasjon og måling av alkohol), og klare defineringer rundt produkt- og bryggeriklasser. Først da kan man etablere klare retningslinjer på det som kan beskrives som villedende markedsføring, noe man ser er en konstant diskusjon ikke bare her til lands, men også i andre land;
Et av de største bryggeriene i Tyskland prøvde å få copyright på uttrykket “Craft beer” i landet for noen år tilbake.
BA i USA sier at en av de største trusslene mot håndverksøl (craft beer) i landet, er industribryggerier som markedsfører ølet sitt som “håndverksøl” (Craft beer). Dette til tross for at de har klare definisjoner på hva som er hva (http://www.craftbeer.com/the-beverage/what-is-craft-beer).
Hei.
Det er ingen som er ute etter å definere Hansa som et håndverksbryggeri. Diskusjonen dreide seg om Hansa IPA er “ekte håndverk” eller ikke.
Hvis Hansa IPA ikke er ekte håndverk (manuelt arbeid og fagkunnskap) hva er det da? Kan ikke et “industribryggeri” utføre godt/ekte håndverk?
Som du sier finnes det ikke noe reglement (i Norge) for å definere produkter og bryggerier, da blir det litt underlig å gå ut mot Hansa sin definisjon av “ekte håndverk” som er en ganske gjengs tolkning.
Som Ørnulf skriver så smaker dette av snobberi og et underlig behov for å skape en skillelinje/distanse mellom store og små uten at det finnes noe grunnlag eller behov for det.
Som jeg har skrevet før så er det ikke en forutsetning for å like noe at man må rakke ned på noe annet.
Det blir som “musikkelskere” som ikke kan nyte “sin” musikk uten å måtte fortelle de “uopplyste” hvor kommersielle og dumme de er….
Jeg har etter hvert truffet mange bryggere fra små bryggerier og mellom oss finnes ingen konflikt kun vennlig kunnskapsutveksling, vi krangler aldri om
manglende definisjoner og lever fint sammen…
“Håndverk er en betegnelse på produksjonsmetoder der man hovedsakelig benytter hendene og enkle verktøy for å produsere noe, oftest en gjenstant”
“Håndverk står i motsetning til industriell produksjon”
“Håndverk kan også brukes som betegnelse på varen eller prodiktet, og karakteriserer et objekt som småskalaproduksjon i motsetning til industriell masseproduksjon.”
https://no.wikipedia.org/wiki/Håndverk
Hansa IPA er et godt øl, men det er ikke det jeg vil kalle et håndverksprodukt. Det er det jeg mener er et industrielt produkt. Med de tilbakemeldingene og diskusjonene for og i mot som denne posten fikk tilbake i 2013, viser at selv om kanskje ikke leverandørene går ut med sine meninger rundt definisjoner rundt temaet, så er det noe konsumentene bryr seg om.
For å gjenta meg selv, så var denne posten ment som en kommentar til hvordan produktet er markedsført, ikke på kvaliteten på produktet.
Hei Ørnulf.
Snobberi vil jeg ikke si at det er. Jeg kommenterte ikke på smak, duft eller kvalitet ved dette innlegget. Det var rettet mot de markedsansvarlige som proklamerte det som “EKTE HÅNDVERK” til tross for at det hendene har vært mest opptatt med er å trykke på knapper. Det folk forbinder med håndverksøl er fra små bryggerier, og dette er de store bryggeriene klare over. Som jeg skriver synes jeg det er et godt tegn at en av “bryggegigantene” i Norge lager et øl som dette, det viser at de som er så inderlig mye mindre er inne på et spor som er helt rett for utviklingen i øl-Norge!
Å påstå de er mest opptatt av med å “trykke på knapper” hos de “store” bryggeriene svært nedlatende ovenfor de som jobber der.
Håndverk kan defineres som en “produksjonsform som krever manuelt arbeid og fagkunnskap”.
Jeg kan love deg at det utføres manuelt arbeid også på de “store” bryggeriene i Norge og det er heller ikke mangel på fagkunnskap.
Er det ikke håndverk om en snekker bruker en spikerpistol heller enn å banke inn hver spiker manuelt? Er det ikke fagkunnskapen hans som teller?
I mange små bryggerier er det sikkert flere manuelle operasjoner, men er kvaliteten på ølet proporsjonalt med antall manuelle operasjoner?
Hvis du skulle ha byttet ut det elektriske anlegget i huset ditt ville du gått til et firma hvor sjefen har mesterbrev og de ansatte fagbrev
eller ville du spurt en kompis som egentlig er antropolog men praktisk anlagt og som kobler litt ledninger på fritida?
Dessuten gjør han jo alt uten bruk av maskiner og uten å “trykke på knapper” så derfor er det mere “ekte” håndverk??
Er det håndverk bare det er nok manuelle operasjoner til tross for at man ender opp med å selge øl på 6,5% alkohol i dagligvarehandelen…?
Er det håndverk hvis snekkeren gjør alt manuelt men du ender opp med råte i taket på grunn av feil etterisolering?
Hei igjen Calle.
Dette er en tilbakevendende diskusjon, om et tema og uttrykk som ikke er definert. Det er ikke noen definisjon av håndverksbryggeri, mikrobryggeri etc i Norge, dermed blir det folks oppfatning og mening som diskuteres. Og da er det ikke mulig å komme til et absolutt svar.
Se kommentaren fra Anders allerede tilbake i 2010: http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Kunstbrygg.wikieditish
Dere som er ansatt i HansaBorg, og i de andre industrielle bryggeriene i Norge har kunnskap godt over den jevne, uutdannede brygger som måtte jobbe hos de små håndverksbryggeriene, noe annet har jeg aldri hevdet. Hvordan kan dere ellers lage et nytt produkt som dette, som selger mer enn den totale årproduksjonen til majoriteten av håndverksbryggerier?
Bransjen trenger en profesjonalisering slik at man får opp den generelle kunnskapen hos håndverksbryggerier (om f.eks kalkulasjon og måling av alkohol), og klare defineringer rundt produkt- og bryggeriklasser. Først da kan man etablere klare retningslinjer på det som kan beskrives som villedende markedsføring, noe man ser er en konstant diskusjon ikke bare her til lands, men også i andre land;
Et av de største bryggeriene i Tyskland prøvde å få copyright på uttrykket “Craft beer” i landet for noen år tilbake.
BA i USA sier at en av de største trusslene mot håndverksøl (craft beer) i landet, er industribryggerier som markedsfører ølet sitt som “håndverksøl” (Craft beer). Dette til tross for at de har klare definisjoner på hva som er hva (http://www.craftbeer.com/the-beverage/what-is-craft-beer).
Hei.
Det er ingen som er ute etter å definere Hansa som et håndverksbryggeri. Diskusjonen dreide seg om Hansa IPA er “ekte håndverk” eller ikke.
Hvis Hansa IPA ikke er ekte håndverk (manuelt arbeid og fagkunnskap) hva er det da? Kan ikke et “industribryggeri” utføre godt/ekte håndverk?
Som du sier finnes det ikke noe reglement (i Norge) for å definere produkter og bryggerier, da blir det litt underlig å gå ut mot Hansa sin definisjon av “ekte håndverk” som er en ganske gjengs tolkning.
Som Ørnulf skriver så smaker dette av snobberi og et underlig behov for å skape en skillelinje/distanse mellom store og små uten at det finnes noe grunnlag eller behov for det.
Som jeg har skrevet før så er det ikke en forutsetning for å like noe at man må rakke ned på noe annet.
Det blir som “musikkelskere” som ikke kan nyte “sin” musikk uten å måtte fortelle de “uopplyste” hvor kommersielle og dumme de er….
Jeg har etter hvert truffet mange bryggere fra små bryggerier og mellom oss finnes ingen konflikt kun vennlig kunnskapsutveksling, vi krangler aldri om
manglende definisjoner og lever fint sammen…
“Håndverk er en betegnelse på produksjonsmetoder der man hovedsakelig benytter hendene og enkle verktøy for å produsere noe, oftest en gjenstant”
“Håndverk står i motsetning til industriell produksjon”
“Håndverk kan også brukes som betegnelse på varen eller prodiktet, og karakteriserer et objekt som småskalaproduksjon i motsetning til industriell masseproduksjon.”
https://no.wikipedia.org/wiki/Håndverk
Hansa IPA er et godt øl, men det er ikke det jeg vil kalle et håndverksprodukt. Det er det jeg mener er et industrielt produkt. Med de tilbakemeldingene og diskusjonene for og i mot som denne posten fikk tilbake i 2013, viser at selv om kanskje ikke leverandørene går ut med sine meninger rundt definisjoner rundt temaet, så er det noe konsumentene bryr seg om.
For å gjenta meg selv, så var denne posten ment som en kommentar til hvordan produktet er markedsført, ikke på kvaliteten på produktet.