Punkbryggerne i BrewDog har gjort en historisk prestasjon! Og i samme håndvending greid å ødelegge det i søken på PR.
Jeg har tidligere skrevet litt om BrewDog, og deres punkrock attitude til det meste. Og som med punk, så er det et elsk eller hat forhold. Og jeg er der. På eller. På den ene siden gjør de så utrolig mye stilig, på den andre siden gjør de så utrolig mye tull. Som å lage verdens sterkeste øl å putte det i et dødt dyr.
Og da snakker jeg ikke om The End of History (55%), det frysedestillerte ølet stappet inn i 8 “roadkill”. Jeg snakker om Ghost Deer, et øl på 28 % ABV. Dette er oppnådd med naturlig gjæring, og er det sterkeste noen sinne. Å si at det er veldig vanskelig å få til noe slik er å underdrive, da de aller fleste ølgjærstammer dør på 12-14 %. Det er historiens sterkest naturlig fermenterte øl, og slår Samuel Adams sin Utopias som er på 27 %.
Men så må jo BrewDog tulle det til, og serverer det gjennom hodet på et utstoppet hjortehode. Hvorfor? Hvorfor hore seg slik ut med å prøve å sjokkere, i stede for å heller pushe det faktum at de har laget ølhistorie. Det har heller ikke funket da få medier har skrevet om ølet, og mye av grunnen til dette tipper jeg er akkurat denne higen etter “sjokkPR” som BrewDog prøver å få.
Jeg vil avslutte med et sitat fra en som vet en del om å brygge ekstreme øl
Doing something for shock value or to gain attention solely for the sake of attention is never a worthy business pursuit.
Det er hentet fra Brewing Up a Business av Sam Calagione, bryggmester og eier av Dogfish Head Brewery. Ballongen kommer til å sprekke. Spørsmålet er når.
Høyt Skum – Jørn Idar
Interessant innlegg, Jørn Idar. Og kanskje du har rett. Men foreløpig ikke på en god stund tror jeg. Brewdog har fortsatt masser av fans og brygger mye godt øl.
Likevel kjenner jeg at jeg begynner å bli smålei BrewDog sin måte å markedsføre på. Det virker som om det har tatt helt overhånd å gjøre noe spektakulært, nytt og limitert som de prøver å selge inn for mer enn det er verdt. Siste eksempel er Sunk Punk – http://www.brewdog.com/blog-article/sunk-punk
Men som deg er jeg enig i at det begynner å bli nok. Brewdog må snart begynne å konsentrere seg om brygging og kundene sine igjen, og ikke “bare” mediesaker og blest.
Kanskje blir det en annen tid når deres nye store bryggeri er på plass en gang i 2012: http://www.brewdog.com/blog-article/plans-for-the-new-brewery-and-2012-unveiled
At det blir en annen tid tviler jeg sterkt på, sånn rent reklame messig. Men om vi er heldige begynner de å fokusere på bryggingen igjen.
Og bare for å oppklare, så tror jeg ikke at de ikke kommer til å slutte å vokse. Jeg tror bare at folk som meg og deg blir lei, og velger noen som er mer opptatt av smaksløkene våre enn av avisoverskrifter.
Interessant innlegg, Jørn Idar. Og kanskje du har rett. Men foreløpig ikke på en god stund tror jeg. Brewdog har fortsatt masser av fans og brygger mye godt øl.
Likevel kjenner jeg at jeg begynner å bli smålei BrewDog sin måte å markedsføre på. Det virker som om det har tatt helt overhånd å gjøre noe spektakulært, nytt og limitert som de prøver å selge inn for mer enn det er verdt. Siste eksempel er Sunk Punk – http://www.brewdog.com/blog-article/sunk-punk
Men som deg er jeg enig i at det begynner å bli nok. Brewdog må snart begynne å konsentrere seg om brygging og kundene sine igjen, og ikke “bare” mediesaker og blest.
Kanskje blir det en annen tid når deres nye store bryggeri er på plass en gang i 2012: http://www.brewdog.com/blog-article/plans-for-the-new-brewery-and-2012-unveiled
At det blir en annen tid tviler jeg sterkt på, sånn rent reklame messig. Men om vi er heldige begynner de å fokusere på bryggingen igjen.
Og bare for å oppklare, så tror jeg ikke at de ikke kommer til å slutte å vokse. Jeg tror bare at folk som meg og deg blir lei, og velger noen som er mer opptatt av smaksløkene våre enn av avisoverskrifter.
Jeg må faktisk si meg litt uenig her. Det er selvfølgelig lett å mislike/gå lei av folk som hele tiden stikker huet frem, men jeg respekterer BrewDog og deres måte å gjøre det på. I bunn og grunn lager de god og spennende øl og de kjører et stramt og fint designkonsept. Uten dette grunnlaget hadde de ikke kunnet gjøre alle ablegøyene sine.
Jeg liker lekenheten og jeg liker at de pusher ting til det ytterste. Det er jo også denne innfallsvinkelen som har gjort BrewDog til et av verdens mest spennende bryggerier.
En annen ting er at det stort sett er vi ølnerder som ser hva James og Martin finner på av sprell. Den jevne øldrikker har kanskje smakt Trashy Blond eller Alpha Dog, men aldri hørt om End of History, Ghost Deer eller Sunk Punk. Og det er kanskje like greit …
Jeg må faktisk si meg litt uenig her. Det er selvfølgelig lett å mislike/gå lei av folk som hele tiden stikker huet frem, men jeg respekterer BrewDog og deres måte å gjøre det på. I bunn og grunn lager de god og spennende øl og de kjører et stramt og fint designkonsept. Uten dette grunnlaget hadde de ikke kunnet gjøre alle ablegøyene sine.
Jeg liker lekenheten og jeg liker at de pusher ting til det ytterste. Det er jo også denne innfallsvinkelen som har gjort BrewDog til et av verdens mest spennende bryggerier.
En annen ting er at det stort sett er vi ølnerder som ser hva James og Martin finner på av sprell. Den jevne øldrikker har kanskje smakt Trashy Blond eller Alpha Dog, men aldri hørt om End of History, Ghost Deer eller Sunk Punk. Og det er kanskje like greit …